Pompoen met kokosmelk en kousenband

Pompoen met kokosmelk en kousenband

Vandaag kom ik met het tweede recept van ”gekke aziatische recepten” Uit welke keuken dit oorspronkelijk komt weet ik niet, maar ik heb het in iederegeval geleerd van mijn Filipijnse moeder. In de Filipijnen zelf maken ze dit vrijwel altijd met garnalen erdoor, ik ga er vanuit dat dat ook lekker is voor de vis liefhebbers onder ons, maar omdat ik al ruim 11 jaar vegetarisch ben heeft mijn moeder altijd de vegetarische variant gemaakt. En dit is een van mijn lievelingsgerechten (ik heb er wel heeeeeeellll veel hahaha ) en definitly een aanrader! Zoals altijd eigenlijk bij aziatisch eten, is er altijd teveel. Dit is ook een flinke pan als je het maakt, we eten er een paar dagen van. Je kan natuurlijk gewoon het recept door 2 of 3 delen.

Pompoen met kokosmelk en kousenband:

Ingrediënten voor ongeveer 6 personen:

  • 800-900 gram pompoen (maakt niet zoveel uit wat voor soort)
  • 250 gram kousenband
  • 1 ui in stukjes gesneden
  • 10-15 gram gember in kleine stukjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 1- 2 kippen- en/of groentebouillon blokjes
  • 1/4-1/2 glas water
  • 1 blik kokosmelk (400ml)
  • 2-3 eetlepels zonnebloemolie
  • zout naar smaak

Bereidingswijze:

  1. Schil de pompoen en snij het in blokjes.
  2. Snij de eindes van de kousenband eraf en snij vervolgens de kousenband in stukjes van ongeveer 10 cm. Leg ze daarna in een bak met water.
  3. Verhit de olie in een ruime pan (liefst wok).
  4. Plet de knoflook met de spatel en haal de velletjes eraf. Zorg dat de knoflook echt geplet is zodat het bijna uit elkaar valt (je kan ook een knoflookpers gebruiken).
  5. Fruit de knoflook, ui en gember in de pan voor een minuutje. Voeg daarna de kousenband toe en bak die zo’n 2-3 minuten mee.
  6. Voeg de pompoen toe in de pan, en laat het een paar minuten meebakken.
  7. Voeg nu 1/4-1/2 glas water toe in de pan samen met de boullionblokjes.
  8. Doe een deksel op de pan, en laat het nu op laag-middelhoog vuur koken totdat de pompoen gaar is.
  9. Als de pompoen gaar is, voeg de kokosmelk toe en roer het goed door. Laat het ongeveer 3-5 minuten doorkoken.
  10. Proef nu de kokosmelk en proef of het niet te flauw is. Is het nog flauw? Doe er dan nog wat zout bij.
  11. Serveer dit met rijst, en het is klaar!

Tip: Het is erg lekker met een kleine beetje sambal (toe te voegen op het bord of erdoor mengen samen met de kokosmelk)

Eet smakelijk!

Ajedo!

Cynthia en Eline

Geef een reactie

