Banaan (blauwe bessen) brood

Banaan blauwe bessen brood

Banaan blauwe bessen brood

De avond voor pasen had ik weer eens een bakaanval. Ik besloot om iets lekker voor het paasontbijt te maken en dat werd: Banaan (blauwe bessen) brood. Eline zou sticky buns maken (waar ook een recept van online komt) en al gauw hadden we afgesproken dat ik de volgende dag langs zou komen voor een sticky bun als ik m’n brood mee zou nemen. Ik wist dat Eline niet van blauwe bessen hield dus heb ik de helft zonder gedaan en de andere helft met. Helaas voelde ik me de dag daarna niet zo lekker en kon ik niet meer langs komen, maar ik kan wel zeggen dat het bananen brood erg lekker was! Dus hier het recept (wat orgineel van Laura Vitale komt, maar zoals altijd zijn er wat aanpassingen gemaakt naar eigen wens)

Bananen (blauwe bessen) brood

Ingrediënten voor 1 brood:

  • 250 gram bloem
  • 150 gram suiker
  • 115 gram boter, op kamertemperatuur
  • 4 rijpe bananen, licht gepureerd/geplet
  • 60 ml melk
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1  theelepel baksoda/natriumbicarbonaat
  • 1 theelepel zout
  • 2 eieren
  • 1/2 theelepel vanille essence
  • 100-150 gram blauwe bessen
  • geraspte sinaasappelschil van 1 sinaasappel

Bereidingswijze:

  1. Mix in een kom de bloem, bakpoeder, baksoda en zout door mekaar.
  2. Was de blauwe bessen en bebloem ze in ongeveer 1/2 cup van het bloemmengsel (in een aparte kom)
  3. Mix met een mixer de boter en de suiker totdat het een zacht mengsel is.
  4. Klop de eieren los in een aparte kom met de sinaasappel schil en voeg dit toe aan het botermengsel.
  5. Voeg nu ook de vanille essence en de banaan toe en meng alles goed door.
  6. Voeg het bloemmengsel toe en mix het goed door. Schenk daarna tijden het mixen de melk er geleidelijk bij zodat er een glad beslag vormt.
  7. Vet een broodbakvorm (ongeveer 15-23 cm) in met boter en leg over de lengte een bakpapiertje zodat het brood er straks makkelijk uit gaat.
  8. Wil je door het hele brood blauwe bessen? Voeg dan nu alle bosbessen en het bloem toe en spatel het mengsel voorzichtig door totdat alles gemengd is.  Wil je het halve brood met bosbessen? Zet de bakvorm een beetje schuin op een kant en schenk de helft van het beslag in de vorm (het beslag moet nu naar 1 kant lopen). Meng nu de blauwe bessen door het resterende beslag en schenk dit in de andere helft terwijl je rustig de vorm weer plat neerzet.
  9. Bak het brood nu voor ongeveer 1 uur in het midden van een voorverwarmde oven van 180 graden celcius.

Eet smakelijk!

Ajedo!

Cynthia en Eline

Geef een reactie

